‘Tajemniczy klient’, czyli postrach hoteli, głównie tych o wysokim standardzie

‘Tajemniczy klient’, czyli postrach hoteli, głównie tych o wysokim standardzie

Jak sieci hotelowe sprawdzają, czy w danym kraju jeden z ich hoteli jest dobrze zarządzany, czy obsługa jest na odpowiednim poziomie, czy oferta dla gości jest taka jak powinna być? Oprócz wyników finansowych, jest jeszcze jedna bardzo ważna rzecz w hotelarstwie – to jest zadowolenie gościa. W hotelach o wysokim standardzie jest to bardzo ważne, ponieważ każdy zadowolony gość może zachęcić kolejnego do pobytu w danym obiekcie, albo podważyć oferowany standard hotelu. Wyniki finansowe są możliwe do sprawdzenia w sprawozdaniu finansowym, jednak ocena przyjętych standardów nie jest tu ujęta. Właściciele sieci wysyłają więc w świat tajemniczych klientów, którzy korzystają już na miejscu, w hotelu, z wszelkich dostępnych i oferowanych usług. Aby nie było żadnych podejrzeń do tajemniczej misji, kontroler dokonuje rezerwacji tak jak większość innych gości hotelowych. Już samo to jest kontrolą jakości przyjęcia i potwierdzenia rezerwacji. Kolejne świadczenia, to zamówienie transferu z lotniska, przyjęcie gościa przez personel recepcji, poprzez korzystanie z pokoju, minibaru, restauracji, centrum biznesowego, zamówienie konferencji wraz z kalkulacją kosztów – kontroler ma bardzo dużo możliwości sprawdzenia funkcjonowania hotelu. Również może zamówić świadczenia turystyczne, właściwie może skontrolować każdą działalność hotelu oferowaną gościom. W ostatnim dniu pobytu kontroler ujawnia się dyrekcji hotelu, wręczając protokół kontroli podczas pobytu w hotelu. Nawet w najlepszych hotelach nigdy się nie zdarza, żeby wszystko było na najwyższym poziomie. Ale po to właśnie są kontrolerzy, aby pewne sytuacje czy niedociągnięcia po prostu eliminować.